Genezing van binnen uit

Dit artikel verscheen in NWP Nieuws van augustus 2003.

We hebben een ingebakken vermogen om te genezen. Veel klachten gaan ook vanzelf over. Denk maar eens aan een blauwe plek, een griepje, of een behoorlijke griep als je een goed afweersysteem hebt. Bij sommige klachten vertrouwen we er op dat ze genezen, en bij anderen weer niet. Hoe wij met onze gedachten en ons gevoel bezig zijn heeft een behoorlijke invloed op genezing. Je leest en hoort er steeds meer over. Bij de een werkt het heel goed bij de ander juist niet. In mijn praktijk werk ik al zo'n twintig jaar met de kracht die we van binnen hebben om onze genezing te bewerkstelligen. Hoe je gedachten, je gevoel, en je emoties hier een rol in spelen. Ik wil in een aantal artikelen aangeven wat ik wel heb zien werken en wat niet. ik begin eerst met een inleidend stukje.

Het lichaam is altijd op zoek naar genezing. We hebben natuurlijk allemaal geleerd in de natuurgeneeskunde dat lichaam en geest een zijn.

Er is een interactie tussen lichaam en geest. Er blijken allerlei stofjes te zijn die boodschappen door geven in het hele lichaam. Neurotransmitters en hormonen spelen daarin een belangrijke rol. Hormonen kunnen sterk reageren op gedachten of emotie. Denk aan de adrenaline die door je lichaam gaat bij angst of verandering.

Als we klachten hebben is er al heel veel in het lichaam gebeurd om deze klacht op te heffen of te compenseren. Ontstaat er toch een klacht dan is dat eigenlijk een roep van het lichaam. "Ik kan het alleen niet aan. Je moet zelf ook iets doen of juist laten om mijn de gelegenheid te geven om weer terug te gaan naar gezondheid".

Wat we meestal doen als we klachten hebben is mopperen op ons lichaam dat het niet goed functioneert. Dat is eigenlijk niet eerlijk. Je lichaam werkt dag en nacht voor je, je bedankt het zelden. Je longen je hart je spijsvertering, je hersenen, noem maar op. Het werkt allemaal 24 uur per dag voor je. En dat 30, 40, 50 jaar achter elkaar. Als je een jaar voor een baas gewerkt hebt en hij zegt nooit dank je wel vindt je hem al zeer ondankbaar.

Je cellen werken met en voor jou en vinden het prettig om gewaardeerd te worden. Dat klinkt misschien gek, maar als je ooit met mensen onder je gewerkt hebt weet je dat ze meer presteren als je ze waardeert. En dan bedoel ik natuurlijk als je het echt meent.

Bij veel mensen is het een burgeroorlog van binnen. Ze zijn boos of op zijn minst teleurgesteld dat hun lichaam niet optimaal functioneert. En er is een wens om gezond te zijn. Ik heb dit en ik wil dat. Terwijl die klacht juist tot een betere gezondheid kan leiden.

Neem bijvoorbeeld rugklachten. Er is misschien al te veel van de rug gevraagd waardoor er nu een waarschuwing komt. Het kan ook een signaal zijn dat de betreffende persoon meer steun in zijn of haar leven nodig heeft. Je rug is je steun van je lichaam. Steun je jezelf niet genoeg of laat je niet genoeg steun van anderen toe dan kunnen rugklachten dit in je aandacht proberen te brengen. Ga je vechten tegen deze klacht dan kost het je veel moeite om er over heen te komen. Je kunt je rug helpen in het proces door niet te schoppen in je gedachten tegen je rug.

Zie wat je rug nog wel kan en waardeer dat. Als een kind ziek is ga je het ook niet lopen afkeuren maar geef je het extra zorg en aandacht.

Tegen iets vechten geeft stress. Stress verkrampt je lichaam. Afvalstoffen kunnen er dan moeilijker uit en voedingstoffen kunnen er moeilijker in. De waardevolle middelen die je geeft slaan minder goed aan.

Je gedachten hebben eigenlijk een sturende functie. Ze leiden je een bepaalde richting in.

Heel veel van je gedachten zijn herhalingen van gisteren en van wat er langskomt van andere mensen die je ontmoet of van de televisie. Je laat het bepalen. Door je dat bewust te zijn kun je beter kiezen. Ben je met genezing bezig dan is het goed om je gedachten te richten op genezing. Niet steeds te herhalen hoe vervelend die klacht is. Letten op veranderingen ten goede ook al zijn ze nog zo klein.

Vraag jezelf eens af wat deze klacht je eigenlijk onder de aandacht wil brengen. Er zijn verschillende boeken die aan geven wat een bepaald lichaamsdeel vaak voor boodschap geeft. Zoals in het boven genoegde stukje, geeft de rug nogal eens an dat er meer ondersteuning nodig is. Van jezelf en ook van anderen. Als je nu ondersteuning gaat eisen van anderen dan zal je rugpijn daar echt niet van over gaan. Jezelf meer ondersteunen en ondersteuning van anderen toe laten, wat vaak samen gaat, heeft wel effect.

Iemand komt in de eerste plaats bij je omdat hij of zij hoopt dat jij vertrouwen hebt in het herwinnen van zijn of haar gezondheid. Dat vertrouwen is misschien wel het belangrijkste wat je de ander kan geven. Dat is natuurlijk makkelijker als je een goed werkende therapie achter je hebt staan. Dan heb je al ervaren dat het bij anderen werkt.

Bij heel veel klachten wordt al gauw gezegd: "Neem wat rust, dat zal je goed doen, dan gaat het wel weer over". Bedrijfsartsen kijken als het goed is hoeveel rust je weer nodig hebt om naast de behandeling die je ondergaat weer zo snel mogelijk op de klaver te zijn.

Rust is erg bevorderlijk voor je gezondheid, vooral als het ook rust in je hoofd betekent.

Vroeger legden ze mensen met maagklachten en rugklachten soms weken in bed. Ze moesten rust hebben. Ondertussen maalde het in hun hoofd en had de rustkuur geen blijvend resultaat.

Stressvolle gedachten belemmeren het lichaam om optimaal te functioneren. Stress verkrampt, zodat cellen minder zuurstof kunnen krijgen en afvalstoffen er moeilijker uit kunnen. Bij geestelijke rust gaat dit weer naar normale proporties terug en kunnen de voedingstoffen makkelijker op de juiste plek komen. De nieuwe cellen hebben de mogelijkheid om te profiteren van de opbouwende kruiden, homeopathische middelen die we voorschrijven.

Een manieren om meer innerlijke rust te bereiken is het bewust ademen.

Mensen die erg nerveus zijn ademen 35 tot 40 keer per minuut, mensen die heel rustig zijn ademen 6 tot 8 keer per minuut, aldus Paul Wilson in zijn boek "Rust op het werk".

Het blijkt dat als je laag in je buik ademt je meestal rustiger gaat ademen, gedachten worden rustiger. Laag, traag en diep ademen heeft nog meer voordelen. Het brengt de maximale hoeveelheid zuurstof naar het bloed. Het geeft de gelegenheid om de afgewerkte lucht zo veel mogelijk uit te ademen. Bij een korte ademhaling kom je daar niet aan toe. Blijft er te veel oude lucht in de longen hangen, dan worden hormonen aangemaakt die makkelijk tot een zwaarmoedig gevoel leiden, en dat kan weer stress veroorzaken.

Door laag traag en diep te ademen worden we rustiger, kan het lichaam meer tot rust komen en kunnen we ons makkelijker richten op genezing.

Iedereen die genezing nodig heeft ademt. Je hebt het altijd bij je. Je hoeft er alleen aan te denken en je kunt beginnen met bewust laag, traag en diep te ademen.

Laat mensen eerst bewust oefenen een aantal keren per dag. Op een gegeven moment kunnen ze het elk moment van de dag toe passen. Dan denk je er ook aan als je het echt nodig hebt.

Laat mensen ook luisteren naar hun ademhaling als ze oefenen, dat geeft een extra rustig facet.

Je kunt nog zo goed voorschrijven, maar als de boel verstopt zit komt het gewoon niet aan. Gelukkig zit het meestal niet helemaal verstopt maar is er een vernauwde toevoer. Het komt minder goed of vertraagd aan.

Zoals we met middelen er voor kiezen eerst het lichaam schoon te maken is het goed om ook meer ruimte in gedachten te bewerkstelligden.

Alleen maar roepen dat je gezond bent kan er gewoon niet in als het zo vol zit daar boven. Je gelooft het trouwens ook niet.

Nu staan er in verschillende boeken ook zinnen die kunt herhalen om je duidelijk te maken wat je kunt veranderen in je gedachten om weer gezond te worden.

Je rug is bijvoorbeeld je steun van je lichaam. Als je je wervels niet had zakte je als een plumpudding in elkaar. Als je last van je rug hebt en je herhaalt; "Ik word nu ondersteund en iedereen ondersteunt mij", zou dat genezend voor je rug kunnen zijn. Maar er zit een groot maar aan vast. Het feit dat je rugklachten hebt wil zeggen dat je rug vraagt om jouw aandacht.

Het heeft van alles gedaan om zoveel mogelijk te compenseren maar kan het niet alleen aan met je fysieke deel. Er moet meer gebeuren voor dat de balans herstelt is.

In zo'n situatie zijn er meestal veel gedachten over hoe mensen je niet hebben ondersteund of zelfs hebben laten zitten.

Marja van Oosterom

 

Terug naar het publicaties overzicht . . .