Focussen vanuit Helend Bewustzijn

Dit artikel verscheen in NWP Nieuws van december 2003.

Het bewustzijn geeft toegang tot onze natuurlijke helende kracht. Gedachten gaan vaak met ons op de loop, waardoor we ons die kracht niet meer bewust zijn. Met onze gedachten kunnen we sturen. Het hangt van de kwaliteit van onze gedachten af hoe we sturen. Sturen we vanuit angst en chaos, of vanuit rust en innerlijk weten?

Door eerst het lichaam tot rust te brengen verloopt de genezing sneller. Dit kan onder andere door het bewust aandacht te geven, zonder direct verandering te willen zien. Zelfs niet eens op rust te richten. Bewuste aandacht heelt. Denk maar eens aan iemand die echte aandacht voor je heeft en niet direct iets van je wil. Hoe rustgevend dat is. Dat kun je zelf ook, door aandacht te geven aan je hele zijn, aan je hele wezen, door te oefenen met helend bewustzijn.

Oefening helend bewustzijn

Zorg dat je goed gesteund zit, voeten plat op de grond naast elkaar.

Voel je voeten op de grond, je billen op de zitting en je rug tegen de leuning.

Laat je ademhaling in je buik zijn. Adem diep, laag en traag.

Observeer je ademhaling, zonder commentaar.

Observeer je lichaam, wat voel je en waar?

Observeer je denken, laat het er zijn maar ga er niet op in.

Doe dit een paar minuten. Als je het langer volhoudt, mooi.

Eerst moet je er nog voor gaan zitten, later kun je in actie zijn en toch bewust zijn van je lichaam. Je merkt dan direct als iets niet lekker zit, niet stroomt. Je geeft het helende aandacht en het stroomt weer makkelijker.

In het begin is het lastig om tijd te nemen voor zo'n simpele oefening waarvan je ook het effect niet kent. Ik hoor vaak dat mensen zich de tijd er niet voor gunnen. Ook al kunnen ze bedenken dat het goed is om te doen. Wat er gebeurt met zo'n oefening is dat je verstand niet meer zo tettert en controleert. Je valt in een natuurlijke rust en daar houdt je verstand niet zo van. Dat wil controle en zal je opjagen. Je moet nog dit en je moet nog zo. Dan heb je tenminste het idee dat er iets uit je handen gekomen is.

Veel mensen hebben een verborgen idee dat ze niet goed genoeg zijn, en dat ze dat moeten compenseren door veel te doen en te presteren. Maar het is nooit genoeg, zelfs niet als je een topprestatie geleverd hebt. Even voelt het goed. Dan begint het weer van voor af aan. Door naar binnen te gaan en te voelen wat er in je lichaam is, komt de rust. Dan merk je dat je lichaam eigenlijk een deur is naar je natuurlijke zelf, dat weet en voelt dat het goed is. Dat al het andere bedacht is.

Als je wel de tijd neemt om in je lichaam te voelen, merk je de rust die het geeft en is het prettig om naar terug te keren. Je lichaam te verkennen, dieper in het lichaam door te dringen. Je voelt dan niet alleen het lichaam maar je energieveld. Het lichaam was de ingang. Door op deze manier met je bewustzijn om te gaan, helpt het lichaam om dichter bij jezelf te komen. Alles wat daar voor zit kan in dit bewustzijn weg stromen. Het innerlijk geluk, waar zo vaak over gesproken is, kan nu naar boven komen. Momenten van geluk worden steeds langer en komen vaker voor.

Er zijn heel wat boeken om te leren je eigen leven te creë. Je leert hoe gedachten krachten zijn. Veel mensen beginnen hier aan omdat ze niet tevreden zijn met hun leven nu. Zo ook hun gezondheid. Vanuit een soort vechtlust wordt geprobeerd met gedachten te werken. Dat is lastig, als je al je doel bereikt. Het kost heel veel energie als je het vechtend doet. Doe je het vanuit rust, dan zul je de tevredenheid voelen in het nu. Er is geen vechten, ook niet tegen een klacht, en als vanzelf wordt je focus sterker. Er zit namelijk geen filter meer tussen dat je wens versluiert. Je kunt nu makkelijk de stappen volgen waarop gedachten sterk werken. Je focust nu vanuit helend bewustzijn.

De stappen van focussen vanuit helend bewustzijn zijn:

  1. Laat in je gedachten rust toe, kies iets wat je ontspant. Je kunt de oefening van helend bewustzijn doen die hiervoor genoemd is.
  2. Neem iets in gedachten wat je wilt.
  3. Kijk bewust naar je gevoel en je gedachten. Kies bewust op welke gedachten je in wilt gaan. Geven ze een goed gevoel, prima. Zo niet, ga er dan niet op in. Ze laten je alleen maar zien hoe je er tot nu toe mee bezig bent geweest.
  4. Zie voor je wat je wel wilt en voel of het al zo is. Geniet er al van.
  5. Kies niet direct iets wat je heel moeilijk vindt in je leven. Neem iets makkelijks. Dat kan een parkeerplaats zijn. Als je piano leert spelen, speel je ook niet direct in het concertgebouworkest.
  6. Geef jezelf de mogelijkheid om te leren omgaan met deze enorme kracht. Een sterke hulp hierbij is steeds weer terug te gaan naar dit moment, leven in het nu.
  7. Je werk is gedaan, je hebt uitgezonden wat je wilt en je kunt je met andere dingen bezig houden. Laat het nu gaan in het vertrouwen dat het komt. Of dat er zelfs iets beters komt dan je had gewenst. Als je een pizza hebt besteld om thuis te laten bezorgen ga je ook niet om de haveklap bellen waar je bestelling blijft. Je vertrouwt er op dat het komt of iets beters.

Hoe meer je in het nu leeft, hoe minder je dit proces nodig hebt. Dingen vallen vanzelf meer op hun plek. Je kunt steeds meer gelukkig zijn in dit moment.

Hier volgen een aantal voorbeelden.

Een mede-directeur van een bedrijf komt in de praktijk met hoge bloeddruk. Hij is gewend dat hij de baas is en dat zijn zin doorgedrukt wordt, ook geeft hem dat heel veel spanning. Dat heeft een tijd voor hem gewerkt en hij heeft een mooie zaak opgebouwd. Maar nu gaat zijn lichaam alarmen. Bij een bespreking waarin hij zijn zin wil op de oud manier, voelt hij zijn nieren spannen en zijn bloeddruk verhogen. Door de oefening van het helend bewustzijn wordt hij rustiger, krijgt inzicht in zijn handelen en motieven. Hij ziet dat hij uit angst handelt, denkt dat het anders niet goed gaat. Hij voelt nu in zijn lichaam, komt de angst tegen en kan er naar kijken, waardoor het stukje bij beetje oplost. Hij durft nu voorstellen van anderen toe te laten en hoeft de kar niet meer in zijn eentje te trekken. Hij is prettiger naar anderen en zijn bloeddruk daalt.

Een vrouw komt in de praktijk omdat ze zich zorgen maakt over haar dochter van 11, die heel teruggetrokken is en erg onzeker. Zelf heeft ze last van haar rug en schouders, ze heeft dit overgehouden van een whiplash enige jaren geleden. We doen de oefening helend bewustzijn. Deze oefening breid ik uit door specifieke delen van het lichaam te laten voelen. Als dat lukt gaat ze met haar aandacht in haar schouders. Ze laat de pijn er zijn en merkt dat die zachter wordt en daarna verdwijnt. Ze is verbaasd, zo simpel! Dan laat ik haar denken aan de dochter die onzeker is. Het geeft een pijn in haar maagstreek. Ze kan het voelen en laten, ook dit wordt zachter. Ze ziet dat ze zelf vroeger ook onzeker was en het vreselijk vond. Ze wil dat bij haar dochter voorkomen en pusht haar allerlei activiteiten te doen die ze helemaal niet leuk vindt en eerder nog onzekerder maken. Door te voelen wat er bij haar gebeurt kan ze haar eigen pijn loslaten. Haar dochter helpt haar er bij door het bij haar naar boven te halen. Oude verstopte pijn vloeit nu weg, dat geeft haar meer vrijheid voor zichzelf. Zodat ze ook haar dochter meer ruimte kan geven om zichzelf te zijn, wat ze hard nodig heeft.

Het mooie van deze manier van werken vind ik dat mensen zich lekkerder gaan voelen dan voor hun klacht. Ze hebben er iets voor terug gekregen. Meer inzicht in zichzelf. Kiezen ze er voor om door te gaan met bewust te voelen wat zich in hun hele wezen afspeelt, dan komt de levensvreugde steeds meer naar boven. Alles wat daar niet meer bij past stroomt af. Een stuk begeleiding daarin is vaak wenselijk.

Marja van Oosterom

 

Terug naar het publicaties overzicht . . .