Helder voelen

Dit artikel verscheen in mei 2007 in het "Vakblad voor de Natuurgeneeskundige" van de VBAG.

Inleiding

We voelen allemaal als er een nare sfeer hangt in een kamer. Ook al weet je niet wat er gebeurd is, je neemt het waar. Je kunt leren om waar te nemen in het lichaam. Je neemt bijvoorbeeld pijn waar. Door jezelf leeg te maken, waarover straks meer. Zo kun je leren ook waar te nemen in de ander. Dit kan op vele manieren. Welke testmethode je ook gebruikt, het is altijd belangrijk om jezelf leeg te maken. Anders kunnen je testgegevens vertroebelen. Dat geldt als je met kinesiologie werkt, met apparaten, maar ook met de biosensor. Hier werken we met het lichaam als instrument. Je voelt je de energie van de ander in je eigen lichaam weerspiegeld.

André Schaap, natuurgeneeskundig therapeut die zichzelf heeft aangeleerd helder te voelen, ziet dit niet als een gave maar iets dat je in jezelf kunt ontwikkelen. Hij geeft hier ook regelmatig workshops en trainingen over. Dat is nodig ook, want er is veel vraag naar.

Hoe gaat dat in zijn werk

"Stel dat iemand met schouderklachten komt in mijn praktijk, dan leg ik mijn hand op de schouder", zegt André, "en laat de schouder in mezelf opbouwen. Ik neem de schouder in mezelf waar. Ik ga dus niet met mijn aandacht in de schouder van de ander, maar neem hem in mezelf waar. Zo kan ik de eventuele pijn in mezelf waarnemen. De bedoeling is dat we via onszelf bij de ander kunnen voelen wat er speelt en dat ook weer kunnen afvoeren."

André werkt er zelf al 25 jaar elke dag mee in zijn praktijk. Het is dus al heel gewoon geworden. Toch kan hij het heel goed overbrengen en heeft daar veel plezier in.

Voelen en waarnemen

Om het voelen en waarnemen te oefenen is het belangrijk om naar binnen te gaan.

Veel mensen hebben hun aandacht naar buiten gericht. "Gebeurt dat wel goed, of dat wel. O, jee." Er zijn heel wat mensen die heel veel controle houden over wat er gebeurt, al is het maar met hun gedachten. Ga nu eens waarnemen zonder dat je er iets mee moet. De hele dag zijn we aan het waarnemen en meteen problemen aan het oplossen. We beginnen er direct mee. Kijk eens waar je eerste aandacht is. Laat het accent nu op het innerlijk waarnemen liggen. Want anders kun je straks niet waarnemen op het andere niveau. Anders blijf je met je zintuigen waarnemen en deels is dat nodig, maar het accent ligt op innerlijk waarnemen. Dat is het hoofddoel, wil je dat bereiken, dan zul je terug moeten naar binnen. Je meest eenvoudige staat waar je alleen maar kijkt alsof het er niet toe doet. Dan komt er een soort rust over je en voel je dat je naar beneden zakt. Je kunt rustig blijven kijken maar je eerste aandacht is beneden. Onmiddellijk wanneer je dat doet, gaan je hersenen andere golven produceren, zodat je op die ander golflengte in je hersenen goed kunt waarnemen, genuanceerd en gedetailleerd. Wees een waarnemer en niet zo zeer een doener.

Aspecten van waarnemen

Er zijn vele aspecten aan het waarnemen. Eigenlijk is het iets heel natuurlijks, maar hebben we het afgeleerd. We gaan vaak op wijsheid van anderen af. Dingen die we geleerd of gelezen hebben. Meestal zijn dat ervaringen van anderen. Dat kan ook waardevol zijn, maar waar blijft je eigen waarneming?

Niet alleen puur vanuit je hoofd maar met je hele wezen.

Door terug te gaan naar onze eigen waarnemingen en daar zo zuiver mogelijk mee om te gaan, komt er steeds meer vertrouwen in eigen waarneming.

Hier volgen enkele punten die bij het helder voelen aan bod komen:

Waar is je eerste aandacht

Zoals we net al zagen, is onze aandacht vaak buiten onszelf. Als er dan iets gebeurt, is er niemand die jouw gevoelens kan opvangen, want je bent er niet. Je aandacht is elders. Dat maakt je basis instabiel. Door het anker in jezelf te leggen zal er meer vertrouwen zijn in jezelf. De onrust van steeds te moeten kijken wat er in je omgeving gebeurt verdwijnt. Je leert beter te voelen.

Schoonmaken van de chakra's

Je chakra's horen helder te zijn. Vaak laten we er oude emoties op plakken, onbewust. Je kunt met je aandacht naar je chakra's gaan om te voelen wat daar zit, zonder er tegen te vechten. Door laag in je buik te ademen help je om goed bij jezelf te blijven en je gedachten met rust te laten. Adem vervolgens in elk chakra, maak zo ruimte, zodat er vanzelf licht in kan stromen.

Stel dat je daar bijvoorbeeld onrust tegenkomt. Adem dan diep en breed in alsof je longen in je billen zitten, rustig, en bij de uitademing laat je de onrust los, misschien moet je daar een beetje bij gapen. Bij het gapen laat je de overtollige energieën los die daar zijn. Rustig inademen, eventjes je adem vasthouden. Voel je power en laat weer langzaam los. Hou een zo rustig tempo aan. Eerder vertragen dan versnellen.

Begin zo met het eerste chakra en ga zo alle 7 hoofd-chakra's af.

Gedrevenheden

Wordt je eens bewust van je gedrevenheden, wat jou drijft. Je kunt erg gericht zijn op presteren. "Ik moet het kunnen dat helder voelen." Dit is iets wat in aanleg in je aanwezig is en wat je verder kunt ontwikkelen, maar niet vanuit moeten. Hoeveel drive heb ik, word je eens bewust van hoe zit het met mijn drive. Of met mijn enthousiasme, hoe hard loop ik, of ga ik rustig met dingen om? Hoeveel druk zet ik? Als je voelt dat je in een wat onrustige actievoerende laag komt, dan kun je zeggen: "Kom, je bent niet aan het actievoeren nu, laat los". Breng de adem er heen en adem naar die onrust laag. Hou hem even vast daar, voel even je power, en bij de uitademing laat je de onrust en de overtollige energie los. Zodat je steeds meer op die innerlijke rust-toestand kunt komen, die je nodig hebt bij het helder voelen.

Transformeren van energie in het hart

Het hart is niet alleen het centrum waar liefde is, maar heeft ook een enorme kracht om emoties te transformeren. Het hart is het centrum waar veel gevoeld kan worden. Hier voelen we liefde. Alle oude emoties die niet verwerkt zijn, kunnen hier getransformeerd worden naar liefde. Het hart geeft een groot invoelend vermogen. Het is wel belangrijk om van je hart geen moordkuil te maken, want dan is er weinig ruimte om transformeren.

Gedachten

Hoe helder zijn je gedachten? Laat je veel onheldere gedachten toe? Wijsheid is altijd aanwezig, soms zitten er sluiers overheen. Door je bewust te worden van je gedachten, en er verder niet op in te gaan, voed je ze niet langer en worden je gedachten steeds zuiverder. Zo kan er steeds meer wijsheid boven komen.

Vertrouwen

Door goed in je basis aanwezig te zijn, en je eerste aandacht in jezelf te houden, kom je steeds meer bij je basis-vertrouwen. Blijf steeds met je eerste aandacht bij jezelf en richt je daarna pas op de buitenwereld. Door veel te voelen, oefen je het voelen, net zoals iemand leert zijn gehoor te scherpen door veel naar muziek te luisteren. Leer vertrouwen op je eigen ervaringen.

Veel oefenen sterkt je in je vertrouwen. Kritiek haalt je uit je vertrouwen. Let op wat er goed gaat. Het oefenen met iemand die al veel ervaring heeft, helpt ook je vertrouwen op te bouwen.

Licht

Hoe meer licht in elke cel van je lichaam, hoe meer gezondheid. Gezondheid begint bij licht. Hoe meer positieve gedachten, hoe meer lichtkracht in elke cel. Hoe meer de cel over lichtkracht beschikt, hoe gezonder die cel zal zijn, en hoe minder ziekte daar vat op kan hebben. Dus realiseer je dat je een eenheid van licht bent, of een kind van het licht bent. Dat is je eerste afstemming, en alles in de buitenwereld is een tweede afstemming. Je aarding en het feit dat je je bewust bent, dat je puur licht bent en blijft, dat is je eerste afstemming. Zo kun je rustig kijken en beschik je over een innerlijke onbeslagen spiegel, waarin allerlei informatie zich automatisch kan weerspiegelen.

In het najaar zal André Schaap een module "Helder voelen" geven. De module bestaat uit vijf dagen, die als bijscholing gerekend kunnen worden door verschillende natuurgeneeskundige organisaties, waaronder de VBAG.

Marja van Oosterom

 

Terug naar het publicaties overzicht . . .